MktMedia + GP + Forrester = Sant

Share Button

Hanna och John på MktMediaEn av mina hjärtefrågor är att vi på GP måste bli bättre på kunskapsdelning. På individnivå är många duktiga på att fortbilda sig genom alltifrån besök på andra mediehus till konferenser och seminarier. Tyvärr kommer erfarenheterna sällan kollektivet till del mer än i löpande samtal – inte för att ingen vill dela med sig, utan för att vi som ofta tar och får möjligheterna sitter i utvecklingsroller med agendor fulla av måsten och få luckor för vad som borde göras – något vi som organisation förstås inte är ensamma om.

Sedan våren 2011 har jag i olika forum suttit och diskuterat de här frågorna. Ett av dem har fokuserat på att arbeta med Forresters forskning. Besök på New York Times och diverse konsulttimmar i all ära, men jag föredrar amerikanernas oftast case-baserade rapporter, som ger oss insikt i hur fler medier (än ett) och industrier (än en) angriper de möjligheter vi dagligen ställs inför. Jag går också hellre direkt till källan än att titta på tredjeparts-rapporter och bloggar, som lägger sina egna tolkningar och filter på Forresters forskning.

Efter inledande kontakter under sommaren bjöd jag in Forrester till GP i september, och efter mycket lobbying och flertalet möten med är vi nu äntligen i mål. Vårt utvecklingsbolag MktMedia har skrivit under avtalet och en grupp bestående av undertecknad, analytikern Elisabet Hedenbergh och Bosse Dahl på digitala utvecklingsgruppen (DUG) från GP, samt MktMedias affärsutvecklingschef Hanna Konyi (till vänster på bilden) och projektledare John Rejnäs (till höger) kommer inledningsvis att arbeta med Forresters rapporter, webinars och analytiker – samt sprida den kunskapen vidare. Förhoppningsvis utvecklas det i takt med att fler bolag inom bland annat Stampen och MittMedia upptäcker kraften i att själva ha direkt tillgång till så kraftfull kunskap.

Det kan tyckas som ett litet steg, men i mina ögon kan ett fruktsamt samarbete med Forrester faktiskt långsiktigt göra skillnaden på liv och död för organisationer som våra – även om det inte finns några mirakellösningar för de traditionella medierna så är det av allra högsta vikt att våra satsningar bygger på god research och kvalificerad omvärldsbevakning. Vi måste som bransch bli bättre på att titta på faktiska erfarenheter med nyktra ögon och inte fastna i vad den mest karismatiske talaren och välartikulerade skribenten senast påstod.

* * *

Nedan ett klipp från YouTube med Forresters chefsanalytiker och customer experience-guru Kerry Bodine (ha översyn med den amerikaniserade presentationen med sötsliskig musik):