Vad engagerar på Facebook och Twitter?

Share Button

Inför ett par presentationer och diskussioner håller jag på att visualisera vad i nyhetsflödet som engagerar och inte på Facebook och Twitter. Utifrån våra erfarenheter med Göteborgs-Posten har jag börjat fundera på en modell enligt nedan. Bilden till vänster beskriver vad som engagerar, medan cirklarna lite omvänt representerar vad som inte engagerar i respektive plattform.Vad tror ni, rätt eller fel – är modellen värd att utveckla?

Visualisering

Obs! Klicka på respektive bild för att se dem i större storlek. Detta gäller för vad ett mediehus publicerar i flödet, inte de diskussioner som förs mellan individer.

Jag är inte helt nöjd med terminologin på axlarna, men tills vidare är det de bästa jag hittat för att beskriva vilket uttryck engagemanget tar sig.

Allmänt till personligt berättar i vilken grad som nyheten berör mig som individ eller har stort allmänintresse. För att exemplifiera så ligger en svältkatastrof i Eritrea till vänster för mig och Västtrafiks kontrollanter till höger. Här är som sagt individen utgångspunkt – berör nyheten mig personligen så hamnar den till höger även om den är intressant för 4,7 miljoner andra människor. Samma nyhet kan för någon annan ligga längst ut på vänsterflanken.

Den vertikala axeln är svårare att formulera – från samhällsengagerande journalistik till det som för läsaren är ren underhållning. Längst ner hittar vi gräv om Upp, Carema och spritlangning, medan vi högt upp hittar exempelvis skvaller och senaste nytt om dokusåpor som Mästarnas Mästare. [Disclaimer: Jag lägger ingen värdering i vad som är bättre eller sämre – allt fyller en viktigt funktion.]

Teorin/Erfarenheten: På Facebook engagerar underhållning och gräven som berör mig personligen. På Twitter däremot är samhällsengagemanget generellt stort, medan det som förnöjer måste ligga nära mina egna intressen. Då och då kommer dock större händelser som bryter mönstret, exempelvis Arabvåren och schlagermusik fyra månader om året.

Det som inte får fotfäste i något av dessa två sociala medier är massan av nyheter som varken väcker något större samhällsengagemang, underhåller, berör mig personligen eller har stort allmänintresse.

Så vad säger ni, kan det vara ett sätt att visualisera det differentierade engagemanget i sociala medier?

  • Johankjork

    Skulle vara intressant att plotta in fler media i modellen, Pinterest, Youtube mfl kanske blir det svårt att vara stringent då kanalerna flyter ihop och konvergerat.
    Kanske kan hastighet/Direkthet vara en relevant parameter?