Young Reader Summit i Bangkok

Share Button
Sailing ”Footprints: Real to Reel” (Ronn ashore) / Foter

Ett mail damp ner i mobilen under en lunch för en dryg vecka sedan. Det löd ungefär: ”Hej Markus! Vi ska ha ett event i Bangkok i juli, WAN-IFRA Young Reader Asia-Pacific Summit. Är du intresserad av att komma och berätta om Göteborgs-Postens arbete med att nå unga genom sociala medier?”. Chocken!

Självklart går det inte att tacka nej till den chansen, både att få tala om och ta del av andras erfarenheter från ett så grymt intressant område. Så 10-11 juli hittar ni mig i på ett konferenscenter nånstans i Bangkok, där medier från främst Asien kommer att presentera och diskutera (hämtat från WAN-IFRA Young Reader Asia-Pacific Summit):

  • Who is making the best social media connections with the young and what it means for newspapers.
  • How to introduce younger thinking into a newspaper without alienating older readers.
  • How newspapers are making money by engaging the young.
  • How focusing on life stage firsts offers a key, core strategy.
  • Great ideas you can start at your newspaper the day you get home.
  • The new bright future for print with parents.

Mot slutet på veckan kommer mer information om programmet på eventets webbplats. Det känns helt galet overkligt att jag är en del av det!

Mitt uppdrag blir att presentera Göteborgs-Postens strategi med utgång från praktiska case som bildtävlingarna Lilla Årets Bild och Finaste ponnyn, omgörningar i stort och smått, taggningsbara panoramabilder med mera. Ingångsvärdet som i (nästan) allt vi gör socialt är att engagera den kreativa och uppkopplade generationen – kontakten med GP ska vara början på en gemensam, kontinuerligt skapande process snarare än slutpunkten för en passiv mediekonsumtion. Vi måste sluta kalla våra kunder för läsare och börja säga deltagare.