Unibet och de vita männen

Share Button

När jag startade den här bloggen tänkte jag att den enbart skulle vara introvert, i stället för att även nagelfara vad andra gör. Men i dag tänker jag göra ett undantag, för det här är för dumt för att inte fundera över oavsett vad man väljer för vinkel på det.

Jag såg precis en Unibet-reklam och reflekterade över att det enbart var vita män med i den, vilket fick mig att börja tänka tillbaka och kunde inte se framför mig varken färgade män eller kvinnor oavsett hudfärg i deras reklam. Så jag började kolla runt på YouTube och fann att jag hade missat några, men att mönstret överlag var sjukt tydligt. Siffrorna nedan är inte exakta, har säkert missat några – oddsen för att de är vita män är överhängande.


56 vita män, 2 färgade män, 0 kvinnor.

2 vita män, 1 komisk latinsk sidekick/man, 0 kvinnor.

Återigen 2 vita män, 1 komisk latinsk sidekick/man, 0 kvinnor.

2 vita män, 0 kvinnor.

16 vita män, 1-2 färgade män, 0 kvinnor.

2 vita män, 0 kvinnor.

2 vita män, 0 kvinnor.

20-30 vita män, 2-3 färgade män, 0 kvinnor.

Fascinerande och något skrämmande att i dessa åtta klipp hitta över 100 vita män, 7-9 färgade män och 0 kvinnor. Vilken fot jag än ställer mig på så är det ett totalt misslyckande som får en att undra över företagskulturen på Unibet.

* * *

Rent kommersiellt måste företaget förstå att segmentering av marknaden inte är detsamma som att alienera målgrupper som representerar…. ja, vad kan det vara – 60-70 % av samhället? Att bara visa vita män gör inte att alla vita män köper, om det nu skulle råkas var syftet? Inte för att jag tror att de faktiskt tänkt så. Vore helt häpnadsväckande.

Om man tar det lite mer pretentiöst höga vägen och tänker allt från på att skildra samhällets realistiskt  – jag känner personligen inte igen det kritvita, enkönade Sportsverige man porträtterar – till ansvarstagande för att fortsätta bygga ett jämställt och kulturellt jämlikt samhälle så är det så fel det nånsin kan bli. Är det viktigt? Ja, om företaget inte vill ha fel associationer kopplade till sitt varumärke.

Från vilket håll man än tittar på det så blir slutresultatet att det enbart kan straffa sig utan några möjliga förtjänster. Man måste ju undra, hur kan det bli så här – gång, efter gång, efter gång, efter gång. För slumpen är det ju inte.

* * *

Sen hittar jag då en film med både kvinnor och färgade män. Jag lämnar den okommenterad.

Och sen till sist, kommer då ett steg i rätt riktning för jämställdheten – i världens längsta och vitaste reklamfilm.

Noterbart 1: Den reklamfilm som fick mig att reagera först hade hämtat scener från ovanstående film, där tjejerna äntligen fick ta en aktiv roll. När 5:30 skulle kortas av och bli vanlig tv-reklam så klipptes de alltså bort – igen.

Noterbart 2: Unibet har fyra ”språkrör” – Glenn Hysén, Tomas Brolin, Alexander Gustavsson och Viktor Hedman. Inga kommentarer.