Bloggtipset: Anette Novak x 2

Share Button
Anette Novak @ GMA12
Löwenhamn / Foter.com / CC BY-NC-SA

Jag tänkte drista mig till att tipsa om några bra mediepersonligheter som delar med sig av sina erfarenheter i bloggform, och vem är då bättre att börja med än Anette Novak?

Under ett par år har jag haft förmånen att ha flera kreativa sessioner med Anette, det började med en långlunch i Skellefteå och har fortsatt med bland annat ett par workshops på Göteborgs-Posten och en gemensam föreläsningsresa till Sri Lanka.

Anette är en av de hetaste ledarnamnen i det svenska medielandskapet – och en person som för de flesta knappast kräver en närmare presentation. Som chefredaktör tog hon relativt okända Norran till de stora scenerna som föregångare genom bland annat ”Chatta med eRed” – den dagliga redaktionella chat som bland annat vi på GP har anammat. Utöver det sitter hon i styrelsen för FojoWorld Editors Forum och Haparandabladet, är krönikör i Sydsvenskan och en ofta anlitad konsult och föreläsare både på hemmaplan och utanför gränserna. Hon har fingrarna i många syltburkar och är ständigt aktuell och framträdande i mediesfären, vilket gör att hennes bloggar också är bra källor för den som vill ta tempen på vad som är på gång.

i, Novak skriver hon högt och lågt om sina erfarenheter, vare sig det rör medierna specifikt eller generella spaningar. Just nu har hon till exempel anammat Fredrik Wass grymma initiativ #Blogg100 genom att ta sig an utmaningen att under 100 dagar testa och blogga om 100 digitala verktyg som kan underlätta hennes och många andras vardag.

International News Media Association (INMA) blir det lite mer renodlat för oss medienördar i Naturally Novak – med fokus främst på att bygga redaktionell trovärdighet och community. Läs till exempel hennes inlägg om innehållsstrategier och hur dessa måste balansera ”bra och dåliga nyheter”.

Det som gör Anette speciell är den unika blandning av kompetenser som hon besitter – känslan för affär, innovation och teknik kombineras med bred publicistisk erfarenhet som journalist, redaktionschef och chefredaktör. Lägg därtill en stor portion ödmjukhet och vilja att ständigt lära. Få kan skryta med en sådan bredd och tillgänglighet – vare sig du är reporter, redaktör, marknadsförare, affärsutvecklare eller VD så kan du få ut oerhört mycket av hennes föreläsningar och bloggar.