De bryter regler och lagar på Facebook

Lady Justice
Scott* / Foter.com / CC BY-NC-SA

Det muttras ganska ofta om företag som bryter mot Facebooks regler i sina kampanjer, men faktum är att det är mycket värre än så – många bryter även mot Lotterilagen och riskerar därmed både böter och fängelse. Samtidigt lyckas dessa tävlingar ofta och eftersom få bestraffas avskräcks ingen.

[Läs uppföljningen om Lotteriinspektionens reaktion på de listade tävlingarna på Ajour, samt deras tankar om Lotterilagen i framtiden här på Avskalad.]

Oavsett hur många spaltmeter som avhandlats om detta i bloggar (ex Malin Johansson, David Nilsson på Ajour, Deeped Strandh och Helen Alfvegren) och andra sammanhang har alltså inte mycket förändrats de senaste åren. Dags att ta det ett steg längre och även titta på vilka som bryter mot dessa regler och lagar.

Till en början, vad är det som gäller? Bankar in några av de gamla sanningarna som många inklusive ovanstående bloggare på olika sätt försökt att nå fram med.

Lotterilagen

Sveriges Radio berättade häromdagen att en förändring kan vara på väg när det gäller just lotterier, där Lotteriinspektionens chefsjurist Johan Röhr pratar om en harmonisering med resterande Europa. Men till det blir aktuellt så är det inom nedanstående råmärken vi måste röra oss.

Vad är ett lotteri? Kort sammanfattat en aktivitet där slumpen i någon form bestämmer vinnaren. Lotteriinspektionen definierar en tävling (som inte kräver tillstånd) som: ”Ett arrangemang som avgörs av ett prestationsmoment (t.ex. skriva en slogan, svara på kunskapsfrågor)”.

De flesta lotterier kräver att man söker om tillstånd, med några undantag som exempelvis att högsta vinsten understiger ett visst belopp (fn ca 7 400 kr för ideell förening och 740 kr för övriga).

Och här kommer det viktigaste: ”En privatperson eller ett företag får i princip aldrig anordna ett lotteri, då det för tillstånd krävs att det är fråga om en svensk juridisk person, som är en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet.

Extremt få svenska företag kan i dag hävda att de är allmännyttiga.

Läs mer om Lotterilagen.

Facebook page guidelines

När det gäller Facebooks regler är även de väldigt restriktiva.

De enda Facebook-funktioner som kan användas vid en kampanj som en tävling är att gilla en sida, checka in på en plats eller ansluta till en applikation. Funktioner som inte får användas inkluderar bland annat gillningar av inlägg, delningar, kommentarer eller att ladda upp media som bilder på tidslinjen.

Men här kommer det som även många med koll missar – en organisation kan visserligen sätta som villkor att en person ska ha gillat sidan för att delta, men man får inte använda Facebooks funktioner som tävlingsregister och välja vinnare därifrån: ”Du får inte använda Facebook-funktioner i samband med registrering eller deltagande i kampanjen. Det är inte tillåtet att automatiskt registrera eller anmäla någon till en kampanj när den personen till exempel gillar en sida eller checkar in på en plats.

I grund och botten är det väldigt enkelt: själva tävlingen måste genomföras separat från Facebook i exempelvis en app som är kopplad till din Facebook-sida. Visst kostar det en slant, men använder du exempelvis Shortstack så pratar vi hundralappar för enstaka aktiviteter. Det är inte svårt att hålla sig till reglerna och utfallet blir dessutom av mycket högre kvalitet när du samtidigt har möjlighet att samla in kontaktuppgifter till deltagarna.

Vad kan hända?

Summan av allt detta? Om en organisation arrangerar en tävling där du ska gilla sidan och dela eller kommentera något så är det mot Facebooks regler. Om de dessutom gör ett slumpmässigt urval av vinnare från de som deltagit är det att betraktas som ett lotteri, vilket den absolut merparten av svenska företag inte får arrangera. Arrangören riskerar därmed att bestraffas genom att…:

  • … Facebook helt plockar bort kampanjen och sidan.
  • … ansvariga döms i svensk domstol till böter eller upp till 6 månaders fängelse, alternativt upp till 2 års fängelse om brottet anses grovt.

Hur mycket Facebook kommer göra åt det här framledes är tveksamt, den här typen av tävlingar ger trots allt Facebook ytterligare attraktionskraft både för organisationer och privatpersoner. Hittills har de knappt agerat alls för att stävja fenomenet. Frågan är dock för större aktörer som hunnit samla på sig ett antal följare på Facebook: är det värt risken? Och även om Lotteriinspektionen flaggar för att lagarna kan komma att lättas upp lite, så får man alltså tills vidare passa sig.

- Det är ju ganska vanligt att, om man som det heter ”likear” någon eller någonting på Facebook, så kan man vara med i en utlottning av en produkt eller någonting sådant. I strikt mening så är det ett lotteri som anordnas av någon och man är med och kan vinna. Och det räcker för att lagen ska vara tillämplig, säger Johan Röhr till Sveriges Radio.

Vilka är syndarna?

Så, vilka bryter då mot regler och/eller lagar i sina Facebook-tävlingar? Här kommer ett urval av kampanjer som är aktuella just nu eller avslutats senast i oktober 2012. Bland aktörerna finns många små, men också flera större, nationella företag.

[Listan uppdaterad med nya exempel: 2013-01-31 17:43]

Rader markerade med ”NY” har tillkommit sedan blogginläggets ursprungliga publicering 6 januari.

      1. Abris Sjö & Snö: Gilla och dela, vinn goggles.
      2. Allt om Bostad: Gilla och kommentera, vinn köksprylar.
      3. Allt om linser: Gilla, vinn kontaktlinser.
      4. Ankarsrum Assistent: Gilla och dela, vinn matberedare. NY
      5. Antikvit: Gilla och dela, vinn prydnad. BORTTAGEN
      6. Baci of Sweden: Gilla, vinn spetsklänning.
      7. Betongföreningen / Betong.se: Gilla, vinn betongprylar.
      8. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn statyett. NY
      9. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn klocka. NY
      10. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn prydnad. NY
      11. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn väska. NY
      12. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn ljuslyktor. NY
      13. Blickfång.se: Gilla och dela, vinn mobilväska. NY
      14. Blickfång.se: Gilla och skriv kommentar, vinn statyett. NY
      15. Blommigt & Prickigts bageri/konditori: Gilla och dela, vinn presentkort. NY
      16. Blomsterhörnan: Gilla och dela, vinn tulpanbukett. NY
      17. Bodelssons by the sea: Gilla och dela, vinn övernattning. BORTTAGEN
      18. Boliden Jakt & Trofé: Gilla och dela, vinn gevärskolvNY
      19. Brabåt: Gilla och dela, vinn GPS. NY
      20. Bud to Rose by Diddi: Gilla och dela, vinn armband. NY
      21. Bygg-Lars AB: Gilla och dela, vinn renovering. NY
      22. Båths Fritids AB: Gilla, vinn torrdräkt.
      23. CandleStore: Gilla och sälj, vinn iPad 3.
      24. Celsius Sverige: Gilla och tagga, vinn ett flak sportdryck.
      25. CHI AB: Gilla, vinn skrivare.
      26. Choice i Fristad: Gilla och dela, vinn jacka.
      27. Crazylady.se: Gilla, dela och kommentera, vinn kängor. NY
      28. Electrolux Home (Karlstad): Gilla, vinn köksmaskin.
      29. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn spårsändare. NY
      30. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn jacka. NY
      31. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn väska och nyckelring. NY
      32. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn rengöringsmedel. NY
      33. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn tröja. NY
      34. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn fleecefilt. NY
      35. Eliassons båtvarv & fritid ab: Gilla och dela, vinn tröja. NY (… + 17 tävlingar till!)
      36. Etage Shopping – Överby: Gilla och dela, vinn rosor. NY
      37. Fastighetsägarna Mittnord: Skriv inlägg, vinn bostadshyran.
      38. Fiorucci Göteborg: Gilla och dela, vinn primeboots.
      39. First Hotel Billingehus: Gilla och dela, vinn biljetter till dansfestival.
      40. Fiskaffären: Gilla och dela, vinn skaldjursfat. NY
      41. Freebee: Dela, vinn läsplatta. NY
      42. Författare Ann Fernholm: Gilla, vinn bok.
      43. HappyCandy: Gilla och dela, vinn godis. NY
      44. Harjus: Gilla och dela, vinn smycke. NY
      45. Hotell Diplomat: Gilla och dela, vinn hotellvistelse.
      46. House of Shirts och Rocksverige: Gilla och dela, vinn bl.a. autografer och t-shirt.
      47. HR Group Nordic: Gilla, delta och dela, vinn konsertbiljetter.
      48. Hårkällaren: Gilla, vinn schampoo.
      49. Ica Handelsboden, Tärnsjö: Gilla och dela, vinn delikatesser. NY
      50. Ica Nära Per-Erics Livs: Gilla och dela, vinn kaffemaskin.
      51. Ica Skeppet: Gilla, vinn lunchkort. NY
      52. Ica Spara Supermarket: Gilla, kommentera och dela, vinn fotbollsspel.
      53. Ica Supermarket Sundbyberg: Gilla och delta, vinn presentkort.
      54. Infininety: Ladda upp bild, flest gilla vinner jumpsuit.
      55. In Orbit: Gilla, kommentara och dela, vinn presentkort.
      56. Insanity Sweden: Dela, vinn festivalbiljetter. NY
      57. Iob-butiken: Gilla, dela och kommentera, vinn miniryggsäck.
      58. Isaw Sverige: Gilla och dela, vinn kamera.
      59. Items by Johanna: Gilla, vinn armband. NY
      60. JFR: Gilla, dela och kommentera, vinn presentkort. NY
      61. Ka of Sweden: Gilla och dela, vinn blus. NY
      62. Kiviks Buss: Gilla, vinn kryssning.
      63. Koko-Nat: Gilla och dela, vinn kokosnötolja. NY
      64. Kondomtorget: Kommentera, vinn kondomer.
      65. Kroppsvården Fräsch & Fin: Gilla och dela, vinn halsband. NY
      66. La Vinoteca Rueda: Gilla och kommentera, vinn middag.
      67. Living and Room: Gilla och dela, vinn halsband. NY
      68. Living and Room: Gilla och dela, vinn tomte. NY
      69. Living and Room: Gilla och dela, vinn kökshanddukar. NY
      70. Ljungskilebuss: Gilla, dela och kommentera, vinn evenemangsbiljetter. NY
      71. Lysegården Sand & Trä AB: Gilla, delta och dela, vinn krossmaterial.
      72. Länghemskök AB: Gilla, vinn vinkyl. NY
      73. ME Design: Kommentera och dela, vinn halsband. NY
      74. Min Lilla Oliv: Gilla, delta och bjud in, vinn smycken.
      75. Mormor Magdas Därproducerade Glass: Kommentera, vinn glass.
      76. NK Details Göteborg: Gilla och dela, vinn klocka.
      77. Nordic Stars of Beauty: Gilla, vinn airbrushset.
      78. Nutrilett: Kommentera, vinn shakes.
      79. Nyeport: Gilla och dela, vinn biobiljetter.
      80. Percykel: Gilla och dela, vinn skor. NY
      81. Petronellas Boutique: Gilla och kommentera, vinn väska. NY
      82. Pioneer DJ Sweden: Kommentera, vinn Pioneer-produkter. NY
      83. Poker Magazine: Gilla, vinn landskampsbiljetter. NY
      84. Polytuft of Sweden AB: Gilla och dela, vinn matta. NY
      85. PreBALANS: Gilla och dela, vinn kurs. BORTTAGEN
      86. Protiva Säkerhetsteknik AB: Gilla och dela, vinn brandsläckare. NY
      87. Provrummet.se: Tagga, gilla och dela, vinn klänning.
      88. Quicksy: Gilla och dela, vinn glasögon.
      89. Rakaka: Gilla, vinn nyckel till StarCraft II – Heart of the Swarm.
      90. Rasta Group: Gilla och dela (vinster oklara, regelbunden utlottning).
      91. Renée Voltaire: Gilla och dela, vinn mat. NY
      92. Restylane Göteborg: Få flest att gilla, vinn behandling.
      93. RoyalDesign.se: Gilla och dela, vinn julklapp. NY
      94. RoyalDesign.se: Dela, vinn designprodukter. NY
      95. Sittomys.nu: Gilla, dela och kommentera, vinn bäddsoffa. NY
      96. South East: Gilla och dela, vinn bäddset. NY
      97. Stall Rustorp: Gilla och dela, vinn bok.
      98. Stiftelsen Expo: Gilla, vinn fika med Mona Sahlin. NY
      99. Stiftelsen Expo: Gilla, vinn öl med Robert Aschberg. NY
      100. Studenttidningen Vertex: Gilla, vinn biobiljetter.
      101. Svensk Fastighetsförmedling Uddevalla: Gilla, dela och kommentera, vinn presentkort. NY
      102. Svensk-snus.se: Gilla, vinn iPhone-skal.
      103. Svenskt spel: Gilla, vinn biobiljetter.
      104. Sveriges MotorCyklister: Gilla, dela och kommentera, vinn CD.
      105. Söndrums Träningscenter: Gilla, dela och kommentera, vinn årskort.
      106. Talkingclothes.se: Gilla, vinn ”asiatiskt mode”.
      107. Tant Gräddelin,gjutformar: Gilla och dela, vinn ljus. NY
      108. Tegelberga Golf: Gilla och dela, vinn presentkort.
      109. Tekompaniet: Gilla och dela, vinn tepaket.
      110. Teknikfyndet Shopping Online: Gilla, vinn läsplatta. NY
      111. Tävlingen.se och Iphonelagning.se: Gilla, gilla, gilla och dela, vinn lotter. NY
      112. Tidningen Frida: Gilla och dela, vinn Rihannas album och nagellack.
      113. Uppercut.se: Gilla, dela och kommentera, vinn underkläder. NY
      114. Xbeauty.se: Gilla och tagga, vinn överraskning. NY
      115. Öhmans möbler i Södertälje: Gilla och dela, vinn säng. NY

I de fall det handlar om nationella aktörer så är det ofta på lokal nivå felen begås, antagligen med ansvariga som inte dagligdags arbetar med tävlingar i exempelvis sociala medier och därför av naturliga skäl inte har koll på regelverken. Inte desto mindre är det bekymmersamt att hitta varumärken som Electrolux, Fastighetsägarna, NK, Ica och Frida i en sån här lista från 2012 och 2013.

Varför har jag gjort det här?

Jag vill konkret påvisa hur utspritt det är för att komma åt problemet. Till en början för att jag personligen ledsnat på att mitt Facebook-flöde översköljs av kommersiella budskap som i många fall inte följer regler och lagar. För det andra finns det en tendens att rasa mot Facebooks kommersiella förändringar, men innan vi användare (inkl professionella sådana med marknadsföringsbudgetar) rasar kanske vi ska se till att sopa rent framför egen dörr?

Och slutligen – det finns anledningar till att det behövs fler på marknaden som både kan och förstår reglerna i sociala medier och har någon form av erfarenhet av verksamhet utanför dessa plattformar. Att kunna Facebook guidelines hjälper liksom inte om man inte känner till lagstiftningen som reglerar tävlingar och lotterier i stort. Eller, för att förtydliga det ytterligare: Att skaffa Facebook, Instagram och Pinterest är fortfarande inte detsamma som att vara expert, hur många bilder på familjen, mat och shoppingfynd du än lägger upp.

Tipstack till Mikaela Engström, Lena Leigert, Anna Mäki, Anna Johansson, Filip SvenssonFluff Abrahamsson, Anna-Carin Carnebro, Ing-Marie Abrahamsson, Stellan Löfving, Deeped Strandh, Peter Gibson, Martin BaggeDaniel Wångsten och Micke Kazarnowicz.

  • http://blogtrain.se Stellan Löfving

    Såg en igår, faktiskt: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=467972926594893&set=a.382866788438841.83655.363658780359642&type=1&theater

    • http://www.socialbusiness.se/ Fritjof Andersson

      Fascinerande. De använder till och med ordet ”utlottning”. Lite som att skrika att man bryter mot lagen.

  • http://maria.hagglof.info Maria Hägglöf

    Tack för ett bra inlägg! Här är ett exempel på en gilla&dela som har snurrat runt sedan augusti. Inte snyggt. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=409292382460665&set=a.218580441531861.55286.135641279825778

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Tack själv! Galet hur mycket den fortfarande delas drygt fyra månader efter att tävlingen avslutades.

  • http://deepedition.com deeped
    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Bra inlägg! Lagt in länk ovan.

  • http://www.socialbusiness.se/ Fritjof Andersson

    Bra artikel. Klart intressant att se alla exempel du samlat ihop här.

    Det vore guld med en liknande lista på företag som faktiskt fått konsekvenser, från Facebook eller från det svenska rättsväsendet.

    • http://deepedition.com deeped

      Den blir nog väldigt kort…

      • http://www.webmyran.se/ Olle

        Jag har träffat några företag i Östersund som fått en erinran från lotteriinspektionen men det är också allt, ett antal av dom företagen har sen kört ännu en delta/gilla tävling och vad som hänt där vet jag inte, (troligtvis ingenting)

        • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

          Vore väldigt intressant att veta hur det gått i fall där man fått erinran och sen blir påkommen igen. Som du säger, troligtvis inget. Rent demokratiskt sett är det rätt sunkigt att stiftade lagar kan blockas av tjänstemän, samtidigt som man kan tycka att Lotterilagen som den är skriven lämnar en del övrigt att önska…

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Tack! Ska kolla på en uppföljare om de som faktiskt åkt dit på ett eller annat sätt. Lär ju gå relativt snabbt att skriva, men kräva desto mer gräv… ;)

      • http://www.socialbusiness.se/ Fritjof Andersson

        Tjenare Markus!
        Du, blev det någon uppföljare med Faceooksidor som fått konsekvenser för att de brutit mot Facebook promotion guidelines eller Lotterilagen? Ser fram emot att läsa den!

        • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

          Hallå där!
          Bra att du påminde mig! :) Valde att fokusera på Lotteriinspektionens svar då. Ska se om jag kan gräva fram en uppföljning av Facebook-konsekvenserna, men av vad jag sett hittills är dessa (publika) exempel försvinnande få.

  • http://www.thesqueee.co.uk Traxy

    Vad säger lotterilagen om jag, som privatperson, vill lotta ut något (t.ex. en begagnad bok värd kanske en femma) till mina bloggläsare? Är det okej? Inte för att jag bor i Sverige längre, men ändå … kan ju vara bra att veta, eftersom det säkert är något liknande som gäller här i England.

    • http://deepedition.com deeped
      • http://www.thesqueee.co.uk Traxy

        Visst kan man läsa lagen direkt, förutsatt att man förstår legalese … vilket jag inte gör. Med andra ord har jag läst den texten utan att förstå om svaret på min fråga är ”gör vad tusan du vill” eller ”egentligen behöver du tillstånd”. ;)

        • http://deepedition.com deeped

          Jag skulle säga så här: Lotteriinspektionen kommer knappast slå till mot din blogg om du lottar ut en begagnad bok. Ska man vara krass så är det dock, om jag förstått det rätt, egentligen ingen som får anordna lotteri utan tillstånd, eller registrering (förutom de undantag som finns) och tillstånd ges *bara* till frivilligorganisationer.

          • http://www.thesqueee.co.uk Traxy

            Tack. :) Det är en hyfsat konstig lag, även om man kan förstå att den är gjord för att skydda konsumenter, men alltså … att vi pytte-aktörer till privatpersoner som tycker det är en kul grej att ibland kunna lotta ut en present via en liten blogg tekniskt sett bryter mot en lag genom att göra så är verkligen superlöjligt. Särskilt med tanke på att ingen betalar för att kunna vara med i utlottningen och det är jag som står för både inköp och portokostnader. Helknasigt. Samtidigt får man väl vara glad över att de knappast har resurser till att gå efter oss glada amatörer som bara vill sprida lite glädje. :)

          • http://www.facebook.com/Addiz Adriana Dobrin

            Men hur var det med värdet? Står väl nåt i inlägget om att om det är under 740 kronor så behöver man inget tillstånd? (iofs citerat, men ändå…)

          • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

            De enda gånger som andra än ideella föreningar kan anordna lotteri utan tillstånd är när:

            ”1. lotteriet anordnas i samband med
            a) en offentlig nöjestillställning,
            b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller
            c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål.”

            Värdet på högsta vinsten måste då vara lägre än ca 740 kr (mer exakt 1/60 prisbasbelopp).

            Läs mer i Lotterilagen, paragraf 20.

            I vissa fall kan andra verksamheter än föreningar få tillstånd när de ansöker, ex skriver Verksamt: ”Undantag är så kallade restaurangkasinon där även privata näringsidkare kan få tillstånd.”

  • http://www.facebook.com/annelie.lokko Anne-Lie Lokko

    Listan över aktörer kan bli väldigt lång. Skrev själv ”Tävlingar och lotterier på Facebook” i december.

    De flesta förstår nog inte att de bryter mot några lagar eller regler, de vill göra samma som ”alla” andra.

    http://addfriends.se/tavlingar-och-lotterier-pa-facebook/

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Absolut. De flesta av oss är nog så pass naiva att om vi ser företag publikt göra på ett visst sätt så utgår vi från att det är både lag- och regelenligt.

  • http://twitter.com/Nordinspire Lena NordinAndersson

    Mycket bra sammanfattat och tydligt skrivet. Jag för samma diskussion och debatt som du gör i alla mina kanaler. Jag delar den här på min facebooksida också: http://www.facebook.com/nordinspirecommunication

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Tack för delningen, Lena!

  • Pingback: Tillåtna och otillåtna tävlingar på Facebook | Kreafonbloggen

  • Pingback: Delningar på Facebook… |

  • Pingback: Facebook | Pearltrees

  • http://socialmedianerd.se/per-pettersson/ Per Pettersson

    Bra inlägg Markus. Jag sökte kontakt med ICA som klart och tydligt bröt mot reglerna när deras uppdateringar pushades in i flödet för att man då skulle vara med i en tävling. Fyra månader senare, fortfarande noll reaktion från dem och samma taktik.

  • http://www.daloula.com/ Maryem Nasri

    Jag tycker det är toppen att du har gjort den här sammanställningen. Jag får ofta höra saker i stil med ”de stora företagen måste väl veta vad som gäller, om de gör gilla-tävlingar så måste det vara OK” Jag skulle gärna vilja se en sammanställning över företag vars Facebook-sidor (eller andra digitala kanaler) har stängts ner till följd av regelbrott samt företag som har varnats eller som har fått straff i form av exempelvis böter. Några avskräckande exempel på vad som händer för de som ”själva kan hantera sociala medier” skulle sitta fint efter debatten om det verkligen går att vara expert inom sociala medier!

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Hey Maryem! Tack, kul att höra. :) Kommer nog bli en eller två uppföljningar på detta, där bl.a. lite efterforskningar på de som stängts av är en tanke. Återkommer om det!

  • Pingback: Tävlingar på Instagram, Facebook och digitala kanaler

  • Emanuel Berglund

    Jag har undrat över detta också, inte enbart i svensk kontext men internationellt.
    På YouTube tillåter vi inte sådana här lotterier, där krävs en särskild plattform samt godkännande av reglerna (lotterier eller tävlingar med slumpelement godkänns ej).

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Låter som ett väldigt bra sätt att hålla flödet rent, hade vart bra om Facebook började tänka i liknande termer för att få lite styr på användarupplevelsen.

  • Pingback: Dags att byta ut flödet? | Webbtanten förklarar webben på ett enklare sätt

  • http://www.digitalmcgyver.com/ Micke Kazarnowicz

    Här är ytterligare en: Freebee https://www.facebook.com/photo.php?fbid=409359349146681&set=a.275645025851448.65530.190285614387390&type=1 (som dessutom pushar för det i sitt nyhetsbrev).

  • Pingback: Att klicka på fel länk av Sanasi

  • peterparnes
  • Pingback: Tävlingar och lotterier på Facebook - AddFriends

  • Pingback: Om tävlingar på Facebook | Säkerhet & Sånt

  • petra

    Jag följde både lotterilagen och fb regler och hamnade ändå på denna ”hitte på” lista. Skrev och bad om att få information om vad jag skulle ändra då jag gjort allt enligt vad jag kunde tolka reglerna och lagarna till, men saknar fullständig information och har inte häller tagit bort mitt företagsnamn från en lista som inte stämmer. Dessutom så låg det inte ens ute 1 dag, ingen delade och på en sida med mindre än 400 pers som gillar, så känns mkt oseriöst att någon person som har ett för tråkigt liv vill mig illa….
    Beklagligt!!!!

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Hej Petra,

      Den tävling du hade har tagits bort, vilket också anges i listan.

      Som svensk medborgare är du skyldig att känna till svensk lag, detsamma gäller dig som näringsidkare. Detta är inte ”information man har”, utan skaffar sig. Det är precis lika viktigt att känna till Marknadsföringslagen som Bokföringslagen.

      På samma sätt är det med Facebook – som användare har du själv godkänt deras villkor. Om du valt att inte läsa dem, eller klickat i att du förstått dem utan ha gjort det till fullo, så är ansvaret ditt.

      Med det sagt förstår jag att det kan upplevas snårigt, precis på samma sätt som att jag personligen tycker att bokföring är krångligt. Som tur var finns hjälpsamma myndigheter som Skatteverket och Lotteriinspektionen som gärna hjälper till, liksom ett antal konsulter inom redovisning, marknadsföring, PR mm som också kan anlitas. Det rekommenderade jag dig också att göra i vår tidigare mejlväxling. Hjälpen är inte svårtillgänglig om man söker den. Hade jag själv varit konsult hade jag gett dig en offert direkt.

      Det kostar både tid och investeringar att vara egen företagare, men att vara liten ger inte någon rättighet att godtyckligt bortse från de regler och lagar man själv behagar.

      Markus

      • petra

        Både jag och min AD kollade upp både fb reglerna och lotterilagen och följde den, men ändå har vi hamnat på din lista och ligger också kvar.
        Inte rätt!!!!!
        Jag vet mina skyldigheter och följde dem och därför mkt tråkigt med detta bemötande:-(
        Beklagligt!

        • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

          Jag har en skärmdump på den tävling ni genomförde. Vi har därutöver diskuterat detta på mejl redan i samband med att blogginlägget publicerades.

          Så här stod det på er Facebook-sida. Märk väl, jag citerar: ”Erbjudande – Vinn en extra vinterkurs med start V.4
          DELA evenemanget – Vinterns kurser start V.4 och skriv varför du väljer att träna på preBALANS, vad det ger dig & varför du rekommenderar andra att träna på preBALANS.
          Då måste givetvis också GILLA preBALANS på Facebook.
          Av er som gör ovan kommer en vinnare att dras under helgen V.3 på vårt 10-års jubileum.
          Detta är en tävling som preBALANS ansvarar för och inte Facebook och du kan även komma åt tävlingen via preBALANS hemsida.
          Lycka till!”

          Med uttrycket ”dra” åsyftas normalt i svenskan en slumpmässig dragning, dvs ett lotteri. Läs: http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor–Svar/Allmanna-fragor/Lotteri-eller-tavling-pa-Facebook/

          Ni har använt funktioner som kommentering och delning som en förutsättning för tävlingen. Citerar Facebooks regler: ”Du får inte ange några villkor för registreringen som innebär att användaren måste använda andra Facebook-funktioner än att gilla en sida, checka in på en plats eller ansluta till din applikation.”

          Därutöver: ”Du får inte använda Facebook-funktioner i samband med registrering eller deltagande i kampanjen.”. Även här har ni brutit mot reglerna.

          • Sarah

            Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller ”hänga ut” någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen.

          • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

            Paragraf 3 i PuL, definition av personuppgifter: ”All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet”. Dvs, personuppgiftslagen rör människor – inte organisationer.

          • Sarah

            Uppgift om enskild firma är att betrakta som personuppgift
            enligt PUL , och min gissning är att rätt många i denna lista är enskilda näringsidkare !!!

          • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

            För det fåtal som kan vara enskilda firmor på listan så stämmer det att PuL gäller. Det finns dock undantag i lagen – i §7 kan du ex läsa att den ”skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål”. På datainspektionens webbplats kan du läsa mer om detta undantag. Där står ex att läsa att det inte bara gäller etablerade nyhetsmedier, utan även ”privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt”. Gränsen där går vid uppgifter av privat natur, vilket man knappeligen kan kalla fall som dessa när man som näringsidkare bortsett från lagstiftning och andra regler för att få just publik uppmärksamhet.

          • http://deepedition.com deeped

            Det undrar jag iofs. Och fortfarande blir det parodiskt om dessa enskilda näringsidkare försökt att få många att dela sin sida men när någon kritiserar den så ska man inte få det.

          • http://deepedition.com deeped

            Du inser att du börjar bli parodisk? Du har uppenbarligen valt att göra en tävling som inte stämmer överens med lag och den deal du gjort med FB när du skapade sidan – och sen försöker du anklaga någon för att kränka dig?

        • http://deepedition.com deeped

          Uppenbarligen kollade ni för dåligt. Ni har inte följt dem. Så enkelt är det.

  • http://www.facebook.com/Leenahb Leena Holm Bodelsson

    Intressant det här. Jag har en tävling som avslutas i morgon, där jag efter ett par veckor insåg att vi gjorde fel. Pratade med lotteriinspektionen som sa att det var ok för den här gången, jag behövde inte ändra på reglerna i just den här tävlingen (eftersom jag ringde och gjorde avbön), men valde ändå att ändra den. Jag betalar dessutom 1000 kr till facebook för att marknadsföra den….

    Nr 17 Bodelssons by the sea: Gilla och dela, vinn övernattning. NY

    http://www.facebook.com/Bodelssons

    Vad mer ska jag göra, tycker ni som uppenbart vet?

    Leena

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Hej Leena,

      Tycker att du har skött det bra – har också sett att du/ni fått mycket beröm på Facebook för hur ni agerat när ni tagit tag i det. Plockar bort länken i listan till er.
      Huvudregeln är att inga tävlingar överhuvudtaget får genomföras direkt i ditt Facebook-flöde (dvs, statusuppdateringar och liknande), utan att de måste gå genom sk Facebook-appar. Utöver de rekommendationer som finns i blogginlägget rekommenderar jag att du pratar med någon som arbetar med den här typen av tävlingar om det ändå känns svårhanterbart. Det kan kännas lite krångligt till en början, men när man väl tagit sig över tröskeln så är det enkelt.

      ha det gott,
      Markus

  • Pingback: #blogg100 – Företag – sluta bryta mot lagar och regler på Facebook | #blogg100 | Attefall Allehanda - Nyheter och recensioner

  • http://www.facebook.com/par.wallgren Pär Wallgren

    Lite fånigt att racka ner på företagen för detta. Facebooks regler är tydliga när man väl läser dem, dock så är det flera av oss som gjort fel utan att veta om det. Reglerna tillåter inga tävlingar eller lotterier så länge det är via deras egna servrar. Inte ens får man delge en vinnare via FB (onödigt protektivt). Troligen av att de är rädd att få legala konsekvenser av vad andra lägger upp. Men Facebook tillåter tävlingar om de finns på en server som inte tillhör dem. Resultatet är detsamma och gränsen känns luddig.

    Lotterilagen som exempel är ännu dummare att åberopa. Lagen är luddigt skriven men lotterilagen är med all sannolikhet till för att vi inte skall luras på pengar av oseriösa lotterier utan priser, eller att inte hamna i ekonomiskt trångmål på grund av spelande.

    Lotterier på Facebook, typ ”gilla oss och vinn” kostar ju inte användaren något och han/hon kan ju sluta gilla en sida närhelst denne önskar.

    Visst ska man följa reglerna men att uppmana en hetsjakt för något så trivialt?

    Tycker det är en storm i ett vattenglas. Det finns inga förlorare eller någon som blir lidande, bara ”brott” mot luddigt skrivna lagar.

    Men någon kan ju förklara för mig vilka hemskheter som företagen skapar förutom trafik till sina sidor och varför man orkar lägga tid på något Facebook själva övervakar. För visst övervakar de. De stoppar sponsrade inlägg /reklam med för mycket text eller innehåll man godtyckligen inte gillar.

    Är det kanske avundsjuka? Om inte jag får så ska inte dom få…

    • http://www.avskalad.se/ Markus Pettersson

      Hej Pär,

      Det är uppenbarligen många som stör sig på dessa tävlingar, mestadels för att de förstör användarupplevelsen på Facebook. Att kommersiella företag inte gör rätt för sig, utan utnyttjar andra företag och människor för att kapitalisera på ett sätt som är både oetiskt och ojuridiskt har jag personligen mycket svårt för. Att var och en av oss godtyckligt får välja vilka lagar man tycker är dumma och kan bortse från ser jag inte heller som en särskilt positiv samhällsutveckling.

      Markus

    • http://deepedition.com deeped

      Du har fel i rätt många delar:
      1. Facebooks regler är faktiskt solklara. Du får inte använda deras native-funktioner i tävlingar. Det innebär att du får inte använda wall som tävlingsplattform – det enda du kan göra där är att marknadsföra din tävling med länk till den app alt externa webbplats som du har din tävling på, du får inte använda likes eller share-funktion som en del av tävlingen liksom att du inte får använda Facebooks egna bildfunktioner osv. Därmed är det helt logiskt att du inte heller får använda din wall för att meddela vinnarna (däremot får du – efter att du meddelat vinnarna via epost) säga att tävlingen är avslutad osv. Du får göra tävlingar (så länge du inte använder FBs native-funktioner respektive klart visar att Facebook inte har något med tävlingen att göra) på extern server och genom developer-licens skapa en applikation som du lägger som undersida på din facebooksida. Det är solklart numera. Att säga att det är luddigt innebär att man vill att det ska vara det.

      2. Lotterilagen är knappast dum att åberopa. Den är dock svårare att säga om den gäller eller inte men som den är skriven så bryter såna här tävlingar mot den enligt de flesta med lite skills att förstå vad som gäller. Detta då lotterier ska ha tillstånd om de inte är tävlingar. En tävling kräver ett mått av verkshöjd på tävlingsinsatsen. Dela och likea är inte tillräckligt hög verkshöjd. Detta för att undvika en randomisering i vem som vinner.

      3. De ”hemskheter” som skapas är att man förstör för rätt många användare – den upplevelse man har av Facebook om mängder av personer börjar dela en och samma bild. Det som sker är också att man upplever att det tar bort andra meddelanden och uppdateringar som man vill läsa. Det man som företag då gör är att egoistiskt försöka dra till sig trafik på bekostnad av dem som man vill försöka nå. Eftersom färre kommer uppleva värdet av Facebook respektive de som inte vill dela bilden kommer att antingen avfölja sidan eller avfölja de personer som ofta likear och delar bilder. Vilket gör att sidan edgerank minskar efterhand. Det här är en form av marknadsföring som bäst kan liknas med krigets Den Brända Jordens Taktik.

  • Pingback: Gilla-dela-vinn – när ska folk förstå? - Oscar Altkvist

  • http://www.bazz.se/ Seabaz

    Tjena!
    Blev nyss tipsad om denna artikel och plockade direkt ner min tävling (som ju faktiskt är ett lotteri) från min Facebook.
    Tänker mig nu ändå att jag måste göra rätt för de som faktiskt gillat bilden i fråga….. Det blir ju en liten knivig situation, men som sagt, det känns ändå rätt att göra det.

    Hade inte en tanke på att det kunde strida mot några regler, eftersom man ser det dagligen på Facebook. Dock känns det faktiskt ganska självklart att det inte är tillåtet nu när man vet om det.

    Jag kommer göra om, göra rätt och istället skriva en artikel på bloggen om varför tävligen är borttagen och sedan länka till detta inlägget.

    Funderar även på om jag kan göra något mer?

    Kanske framförallt skall ställa frågan till Markus Pettersson då, om du har tid att svara på det :)

    PS. Frågan är varför man väljer att göra en sådan här tävling, när man själv stör sig på andra liknande tävlingar. Där fick man sig en tankeställare. Dock måste jag ju säga att min sida enbart drivs för skoj skull och knappast går plus för mig :)

    Mvh
    Sebastian

    • http://www.bazz.se/ Seabaz

      … och förresten. Bra artikel och bra förklarat. Tror faktiskt det är många som tänker likadant, men förhastar sig och slänger upp egna ”like-lotterier”, precis som jag!

  • Pingback: Om tävlingar på Facebook | Bluffsidor på Facebook

  • Pingback: Tävla på Facebook. – #075 av #blogg100 | sundlo.com

  • Pingback: Facebook och gillatävlingar - Reklam2

  • Pingback: An assumed bad example turned out to be a good one : Jenny Forss.se

  • Pingback: Tävlingar på Facebook | Bluffsidor på Facebook