Facebooks nya sök – fokus tillbaka på användarna

Share Button
DSC_0076.JPG
Andrew Feinberg / Foter.com / CC BY

Facebook avslöjade igår att man lanserar ett nytt, intelligent sök. En besvikelse för många, som hade hoppats på något mycket större när Zuckerberg påkallade deras uppmärksamhet. Men det är en förbättring av användarupplevelsen som lär följas av fler – en nödvändighet efter att Facebook under en lång tid fått ganska frän kritik från användarna.

Utvecklingen i sociala medier har nu länge präglats av kriget mellan främst Facebook och Google, men också Twitter. Jättarna har av förståeliga skäl vidtagit åtgärder både för att positionera sig själv, men också för att förbättra sina produkters kommersiella gångbarhet. Andra tjänster har köpts upp till fantasipriser, sponsrade inlägg och statusuppdateringar har introducerats och ranking-algoritmerna har ändrats till höger och vänster. It’s all about the money, nån måste betala lönerna – och servrarna i Luleå.

Trots att vi som konsumenter erbjuds att nyttja deras tjänster kostnadsfritt så har vi reagerat brådstörtat negativt. Inget konstigt med det, det här är ju företagen som vi upplevt som folkrörelser – som i sina tidiga dagar har utvecklats för oss och bara oss. Hur okonstruktiva och orättvisa dessa reaktioner än må vara, så är det en verklighet som Facebook, Google och Twitter måste inse att de lever i. Människor har aldrig varit rationella, särskilt inte när det gäller intima företeelser som bokstavligt talat följer med oss till sängs.

När Facebook nu kallade till presskonferens i Menlo Park så hoppades många på att det var dags för den revolutionerande Facebook-mobilen, men så blev inte fallet. I stället fick Robert Scoble rätt i sin spådom på Soundcloud:

”Jag tror att det Facebook är på gång att göra är en ny typ av upptäckar-motor. För det finns så mycket data på Facebook.”

Och så blev det alltså när man i går presenterade ”graph search”, där användarna till en början enkelt kan söka efter personer, intressen, bilder och platser på ett helt nytt sätt. Amerikanska användare har just nu möjlighet att testa tjänsten. Läs mer om den på Wall Street Journal.

Att en sådan här satsning kommer från Facebook i det här läget är trots allt logiskt. Zuckerbergs tjänst har börjat nå en platå i väst, de kan inte nå så många fler användare här och därför måste fokus av naturliga skäl bli att behålla de som finns för att inte gå in i den vägg som tidigare drabbat klassiska sociala tjänster som Skunk och MySpace – som förresten ser ut att vara på väg mot en sensationellt stark comeback. Det gör man inte genom att lägga all kraft på att bråka med Apple, Google och Microsoft om mobilmarknaden, utan genom att förbättra det som ligger närmast hjärtat på verksamheten och användarna. Glöm inte att en av Facebooks största styrkor är Facebook Connect, dvs att bygga in sig hos andra i stället för att arbeta i ett eget slutet ekosystem. Jag skulle bli både förvånad och besviken om de verkligen tar det mobila steget inom den närmaste framtiden, räkna i stället med att du som privatperson åter kommer stå i centrum för den kontinuerliga utvecklingen.

Genom åtgärder som dessa kan Facebook både säkra att fler blir kvar i en bättre tjänst och kanske till och med attrahera fler att testa eller återvända, vilket förstås även är av stor vikt även för affären. Parallellt med allt detta kommer de med all sannolikhet att höja ribban mer och mer för oss företag, för att vi ska betala för oss precis som vi gör i alla andra skeden av vår marknadsföring – att leva i tron att ett börsnoterat företag fortsättningsvis kommer erbjuda oss kostnadsfri åtkomst till deras miljard användare är naivt.