Orange County Register – mediernas kärring mot strömmen

Share Button
Hamed Saber / Foter / CC BY

I Editor & Publisher rapporterar Nu Yang att Orange County Register anställer nya journalister och utökar innehållet i tidningen under devisen ”mer till prenumeranten”. Fokuset? Paper first. Snacka om att vara kärringen mot strömmen.

I går berättade bland annat Journalisten och Dagens Media att 51 tjänster försvinner från MBVK. Vi börjar bli vana vid liknande rapporter från olika håll och kanter i medievärlden, intressant då att notera att Orange County Register väljer en helt annan väg.

50 nya tjänster

Freedom InternationalTidningen, som förvärvades av 2100 Trust , LLC genom moderbolaget Freedom Communications i juli 2012, har en vardagsupplaga på ungefär 250 000 exemplar och räknas som en av USA:s 20 största dagstidningar. Sedan 2100 Trust tog över ägandet har man varit synnerligen aggressiva – 50 nya tjänster tillsätts på redaktionen, och nya bilagor har lanserats (Editor & Publisher 10 januari | Nieman Labs 10 oktober 2012) – bland annat en ambitiös del om regionala, lokala och internationella nyheter.

Tidningens publisher Aaron Kushner motiverar förändringen med att det är en del av ett ökat fokus på läsarna:

“Alla våra prenumeranter är passionerade, och de vill engageras. Så vi ger dem mer”, säger han till Editor & Publisher.

Innehåll som attraherar yngre

Satsningen på ovan nämnda bilaga, som lustigt nog heter Focus, är i min mening mest intressant i sammanhanget. I de samtal vi på Göteborgs-Posten kontinuerligt för med yngre får vi ofta höra att det är just sådant innehåll som de vill se mer av. Samtidigt har OCR:s rapportering om high school-idrotten blivit mer ambitiös med bland annat 12 sidor i tidningen på lördagar.

Det är tydligt att man vill bli mer attraktiva mot ungdomar, och därför chockar det nog många att satsningen inte är mobile first utan snarare paper first. Man har till exempel lagt ner en iPad-app. De betonar dock att man fortsätter satsa på digitalt, men att det måste komma i andra hand.

”Vi har slutat jaga tomma sidvisningar och fokuserar på – oavsett om det är i print eller digitalt – vårt kärnuppdrag att leverera kvalitet i innehållet och att bygga en kärnpublik.”, säger chefredaktören Ken Brusic till Nieman Labs.

Huruvida man sett någon tidig framgång förtäljer inte artiklarna, men det blir förstås oerhört spännande att följa hur det går framöver.

Hur kommer det gå?

Tyvärr faller Orange County Register just nu igenom digitalt med mediokra sajter och appar, samt diffust presenterade erbjudanden av både print och digitalt på sajten. Utdrag ur Focus presenteras till exempel i det vanliga nyhetsflödet – som PDF:er. Kanske kan den förenkling i det digitala erbjudandet man talar om också leda till högre kvalitet i leveransen?

Men kanske är det också just de digitala bristerna som gör allt det här så spännande? Om de lyckas så kommer det vara tack vare innehållet, inget annat. Hur många redaktörer och journalister har inte gapat om att det är just det svenska medier måste bli bättre på i stället för att dra ner på den redaktionella personalen?

Personligen tror jag att sanningen ligger nånstans emellan det Orange County Register och svenska medier gör just nu;

  • Vi behöver ha in nya kompetenser och ett fokus på kvalitativ journalistik med exempelvis fler granskande reportrar.
  • Vi behöver även tillgängliggöra vårt innehåll i de plattformar där målgrupperna helst är – med en kvalitativ användarupplevelse och i relevant kontext.
  • Innehållet i det vi levererar och våra kompetenser måste ständigt och osentimentalt utvärderas – oavsett om det är på redaktionen, utvecklingsavdelningarna eller marknad. Att fortsätta bevakning bara för att ”vi alltid gjort det” och enbart internrekrytera personal kommer aldrig ge den spjutspets som behövs för att bli top of mind bland yngre generationer.

Oaktat detta är det uppfriskande att se en tidning som vågar gå emot strömmen. Hela medievärlden väntar med spänd förväntan på resultatet.