Svegfors, trycksvärta och kvalitet

Share Button
Trollen och Rollen en lördag i november 2011
Lena Dahlström (lenaside) / Foter.com / CC BY-NC-ND

Ännu en rutinerad mediemakare går i dag i fällan. Mats Svegfors, före detta chefredaktör för SVD och vd för Sveriges Radio, räknar kvaliteten på journalistik i antal tecken på ett papper. Ska vi verkligen fortsätta längs den här vägen?

Svegfors konstaterar i sitt debattinlägg:

”Det är inte framför allt papperet tidningarna har sparat på utan det journalistiska innehållet.”

Ett stycke senare fortsätter han med att jämföra hur många ord Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter tryckt i papperstidningen vid tre tidpunkter 1992, 2002 och 2012. Jag skrev tidigare om att färre tjänster inte nödvändigtvis betyder sämre journalistik, och får kanske utveckla den frågeställningen. Sedan när blev antalet ord och mängden trycksvärta en mätpunkt för redaktionell kvalitet?

Jag ser framför mig en stjärnkock – vi kan kalla honom Jamie Oliver. Han står i sitt kök nånstans i en brittisk storstad och är i färd med att börja förbereda kvällens fest, där hans signaturrätt ska serveras. Han vänder sig till sin högra hand.

”Fixar du köttet? Skit i var det kommer från, om det är välmörat eller har fin marmorering – huvudsaken är att det finns så mycket kött att jag kan servera ett kilogram per person.”

Du ser det inte framför dig? Nej, det är klart. Det hade aldrig hänt.

Låt oss ta exemplet till vår egen värld, eller den delen av den som rör textproduktion och specifikt Svegfors argument om att mängden text är avgörande för kvaliteten. Jämför meningarna nedan.

Jag anser att kvalitet inte kan jämställas med kvantitet.

Jag anser att ett innehålls kvalitet ej blir högre med fler bokstäver.

Är budskapets kvalitet bättre i den andra meningen?

Nej, Mats Svegfors – jag kan inte hålla med dig om att texttäthet är att likställa med kvalitet.

Dessutom, vad säger dina argument om din inställning till bildjournalistik – är inte den en lika viktig del av rapporteringen? Och digitalt publicerad journalistik i alla dess former är likaledes ointressant för ekvationen?

Det är dags att sluta ge utrymme till de irrationella argument som föds i nostalgiska tankar om en svunnen tid. Medier lever inte längre i det överflöd som var ett resultat av branschens monopol på information. Lika lite har vi monopol på kvalitetsbegreppet. Precis som hovmästaren frågar varje restaurangbesökare hur maten smakar är det dags att vi börjar lyssna på vad våra läsare, lyssnare och tittare har att säga om kvaliteten på det vi producerar – utan att förminska deras åsikter.

Avslutningsvis skriver Svegfors även:

”Efterfrågan på kritisk, självständig journalistik avtar i snabb takt.”

Om det uttalandet endast underbyggs av sjunkande tidningsupplagor – då går jag från frustrerad till förbannad. Slå en signal till Mattias Göransson på Filter och fråga om han håller med.