Rädslan är vårt största hot

Share Button
By: Esparta Palma

För att fostra en innovativ miljö krävs en del grundförutsättningar – exempelvis högt i tak, en beredskap att slakta älsklingar och heliga kor, samt framför allt förmågan att gå utanför trygghetszonerna. Som det ser ut just nu så ser jag inte att de förutsättningarna finns på många håll inom svenska medier, det gör mig orolig inför framtiden.

Att det är högt i tak i svenska medier behöver vi väl i de flesta fall inte tvivla på – det ligger i sakens natur att folk i journalistikdrivna verksamheter vågar tycka och tänka högt. Men i de två andra fallen ser jag fortsatt stora hinder.

Vi har oerhört svårt att döda våra älsklingar, och går på ständig jakt efter både hängslen och livremmar innan vi verkligen satsar på koncept som vi tror kanske på något sätt kan kannibalisera på det vi redan gör. En rädsla som förstår har att göra både med våra ibland uråldriga KPI:er, men också ren och skär oro över likviditeten. Det vore konstigt om den senare inte påverkade oss så mycket som den gör, men det måste också balanseras mot att vi även långsiktigt vill överleva i någon form.

Mest av allt oroar mig dock vår oförmåga att gå utanför våra trygghetszoner. Det är en nödvändighet att ta det steget för att utvecklas, vare sig vi ser det ur perspektivet person eller organisation. En person som vet vad det betyder att bli och vara en vinnare är Michael Jordan – han är den som kanske sagt det bäst av alla:

“Jag har missat mer än 9000 skott under min karriär. Jag har förlorat nästan 300 matcher. 26 gånger har jag blivit anförtrodd att ta det matchvinnande skottet och missat. Jag har misslyckats om och om igen i mitt liv. Och det är därför jag lyckats.”

Om du inte vågar misslyckas så kommer du aldrig att lyckas. Om du inte vågar testa att göra det där som känns jobbigt så kommer du aldrig att utvecklas. Om du inte vågar ta klivet ut från din trygghetszon så kommer den zonen aldrig att växa.

Att bara dividera och besluta om stora frågor som betalväggar och annonslösningar kommer inte att ta oss in i framtiden, för på vägen dit måste var och en av oss ta miljoner små steg för att utveckla våra färdigheter som journalister, publicister, grafiker, marknadsförare, säljare och affärsutvecklare. Tyvärr ser jag inte att vi tar nog många av dessa steg, vi har för lätt att nöja oss inom trygghetszonen när världen är osäker nog – ett moment 22 som kan bli många mediers död.

Varför inte avsluta med ett citat till av Jordan:

“Jag har alltid trott att om du arbetar hårt så kommer resultaten. Jag gör inte saker halvhjärtat. För jag vet att om jag gör det så kan jag förvänta mig halvhjärtade resultat.”

Hur många av de lösningar som lanserats av svenska mediehus då och nu är halvhjärtade – hur ofta nöjer vi oss med kompromisser i stället för att kräva mer av oss själva och vår omvärld? Liksom många andra branscher skulle vi inom medierna kunna lära oss mycket genom att studera idrottens prestationspsykologi.