Återpublicering: Norrbottens-Kurirens dubbelfail

Share Button

Så här kan det bli när min kära hemmatidning Norrbottens-Kuriren jagar klick och glömmer SEO, samt startar en oövertänkt satsning på (och jag citerar) ”tvåvägskommunikation med länets befolkning” genom sociala medier.

[Blogginlägget publicerades första gången 2012-02-14 på nedlagda bloggen Se, vampyr se!]

10 augusti 2011 lanserar Norrbottens-Kuriren en satsning på Twitter. Så här står det att läsa redan i första meningen av artikeln som presenterar nyheten

”Nu har vi tagit steget ut på Twitter för en enkel tvåvägskommunikation med länets befolkning.”

Tidningschefen Mats Ehnbom förklarar också:

”För oss journalister är de digitala kanalerna som Twitter och Facebook en stor möjlighet till kommunikation. Aldrig tidigare har vi haft så stora möjligheter att kommunicera med våra läsare och låta dem, på ett mycket enklare sätt än tidigare, vara med och påverka vår journalistik.”

Det länkas också till det officiella kontot @NKuriren och hockeybloggens @HockeybloggenNK. Nyfiken som jag är så söker jag mig till Norrbottens-Kurirens officiella konto, glad över att man äntligen tagit steget – chockad över att jag inte upptäckt det på över fem månader. Men det tar inte så länge innan jag inser varför jag missat det. Tweet efter tweet efter tweet, varenda en direktfeedad från Facebook och inte tillstymmelsen till någon form av dialog. Jag bläddrar vidare i jakten och får jaga hela vägen tillbaka till 13 augusti – alltså TRE dagar efter lanseringen – innan jag hittar den senaste dialog man fört. Det visar sig att de tre dialogtweets man presterat 10-13 augusti alla är i samma diskussion, som är så ironisk i sig själv att jag lämnar den okommenterad. Så här börjar det:

Vad säger man? I mina ögon ‘är detta ett direkt svek mot läsarna. Lyckligtvis har inte Twitter hunnit växa sig så starkt i Norrbotten att detta skapar en större förtroendekris, men jag hoppas att Mats ser till att hans tidning framgent verkligen prioriterar dialogen innan vi når dit. Gör man det inte är risken överhängande att misstag som dessa kan kosta tidningen dyrt, för den nya generationen konsumenter är inte så beroende av lokala medier att de behöver vara förlåtande. Vi måste lämna bakom oss tiden när öppenhet var en svaghet och anamma den tidsålder när transparens är en nödvändighet för att vara relevanta och trovärdiga.

* * *

Utöver denna sociala fail har NK tagit ett annat ”genialt” grepp för att öka antalet klick på sajten – i de webbade nyheterna har de har slutat skriva ut namn i rubriker och ingresser när idrottsklubbar värvar. Ett grepp som inte överraskar i tidningars ständiga jakt på klick som substitut för TS-upplaga. I det här fallet missar Kuriren tre saker;

  1. En intresserad läsare klickar ändå.
  2. En läsare som är intresserad av att få veta vem det är men inte att läsa artikeln blir irriterad p.g.a. att du tvingar henne till att göra nåt hon inte vill. Det är inte värt det.
  3. Dummast av allt: Det här är motsatsen till sökmotoroptimering – ett perfekt sätt att göra sig osynlig på Google.
Läs mer om hur Norrbottens-Kuriren borde tänkt i ”How to: write headlines that work for SEO” (Journalism.co.uk) och i Per Petterssons Slideshare-presentation nedan.
* * *

Utan full inblick i situationen är det svårt att veta hur det kommer sig att man gjort ett så allvarligt dubbelfel, men en avancerad gissning är att människor utan kompetens i PR, sociala medier och SEO har tagit beslut utan att rådfråga de som faktiskt besitter fackkunskap – ett tyvärr inte helt ovanligt misstag inom svenska mediehus. Vi tror fortfarande att vi vet bäst om allt, även om sanningen alltid varit en helt annan.