Eljester

Efter 1,5 år som start-up – vad händer med Eljester?

Share Button

Det är nu ungefär ett och ett halvt år sedan vi grundade Eljester och lanserade vår satsning på Norrbotten i juli 2014. Här följer en sammanfattning av den första tiden och några reflektioner inför vad som komma skall.

Som för de flesta nya företag har den inledande tiden varit en resa full av djupa dalar och höga toppar – vissa saker har gått mindre bra, och andra långt över förväntan. Vissa perioder har varit nedslående och andra närmast euforiska.

Att samla andras nyheter har till exempel inte blivit någon jättesuccé hittills, medan vår satsning på eget opinionsmaterial tidvis har gått väldigt bra – vi har exempelvis under enstaka veckor haft trafiktoppar som är högre än exempelvis Piteå-Tidningens trafik samma period. Detta trots att vi bara publicerat ett par egna artiklar i jämförelse med en dagstidnings närmast konstanta flöde.

Men det är inte på ytan som det största arbetet gjorts hittills. Insamlingen av nyheter har till exempel använts för att analysera vilken information och vilka nyheter som når norrbottningarna, samt vilka nyheter om Norrbotten som når utanför länets gränser. Utifrån det har vi kunnat skapa oss en bra och bevisat verklighetsförankrad bild över var luckorna i rapporteringen finns och vad vi vill bidra med.

Parallellt med detta har vi också tittat på finansieringsmodellen för lokal journalistik, med primärt fokus på digital affärsutveckling. Detta har landat i ett par intressanta samarbeten och teknisk utveckling, vilket resulterar i att vi släpper ett par nya kommersiella tjänster under första kvartalet 2016. Vid sidan av detta lanserar vi även en ny grafisk profil och ytterligare en redaktionell tjänst efter nyår.

Generellt kan man säga att huvudspåret i allt vi gjort och fokuserar på framöver ligger på regional utveckling. Redan från dag ett hade vi som målsättning att den journalistik som produceras ska främja Norrbotten. Det har under arbetet blivit allt mer tydligt att det inte räcker. Även kommersiellt måste vi ha de glasögonen på – det är vår nisch och en nisch där vi tror att vi såväl kommer att kunna vara lönsamma som bidra mer.

Min personliga dröm med Eljester är också att i så hög utsträckning som möjligt bygga organiskt. Det vill säga, vi ska växa i takt med omsättningen. Tar vi exempelvis in externt kapital ska det vara för att vi hittar nån som vill bygga långsiktigt och har tålamod att vara en aktiv del av resan – att pumpa in snabba pengar med en exit i sikte tror jag inte skulle gynna oss i det vi vill åstadkomma.

För att vara krass intresserar det mig inte hur start-ups på exempelvis Stockholms tech-scen bygger sina verksamheter. Däremot lyssnar jag mer än gärna på industrialister som använt sina bolags egen omsättning för att finansiera utvecklingen. Jag går hellre i fotspåren efter en strävsam företagare som sett sin baby växa upp än en serieentreprenör som adopterat bort ungen i dagisåldern.

Sist men inte minst, sedan några månader tillbaka finns verksamheten nu i Luleå. Under första året har basen legat i Göteborg och Uddevalla, med ständiga resor norröver. I september gick flyttlasset till Norrbotten och så sent som förra veckan flyttade vi in hos våra vänner på Arctic Business Incubator på Luleå Science Park. Ett geografiskt stort steg räknat i mil och ett som vi hoppas kommer att betyda väldigt mycket för vår utveckling på lång sikt.